tisk-hlavicka

Jak řešit odklady? Stát ze čtyř variant hledá tu správnou

30.4.2024 Kateřina Lánská 1 názor

Česká republika se dlouho potýká s vysokým procentem odkladů, ten u nás dostane zhruba každé čtvrté až páté dítě.

Na základních školách je dnes poslední den pro zápisy k povinné školní docházce. Česká republika se dlouho potýká s vysokým procentem odkladů, ten u nás dostane zhruba každé čtvrté až páté dítě. Ministerstvo školství teď přišlo se čtyřmi návrhy, jak situaci řešit. EDUin přináší stručné shrnutí jednotlivých návrhů z dokumentu, který máme k dispozici.

Návrhy MŠMT:

  • zrušení dodatečného odkladu a přípravných tříd – nemá se týkat dětí, které jsou zařazené do přípravného stupně speciálních škol
  • odklad posuzovaný ředitelem školy
  • odklady pouze pro děti, které se narodily po 30. 6., případně 31. 5. – rodiče ostatních dětí by o odklad žádat nemohli, do první třídy by žáci nastoupili a dostávali individuální podporu
  • odklad pouze pro děti se závažným zdravotním znevýhodněním nebo s odlišnými kulturními a jinými životními podmínkami

V dokumentu jsou také podrobněji rozepsaná opatření, která mají redukci odkladů doprovázet. Pro každou z variant je 12 společných bodů:

  • individuálnější přístup ke vzdělávání dětí
  • lepší diagnostika
  • větší podpora od pedagogicko-psychologické poradny
  • zajištění asistenta pedagoga pro 1. ročník ZŠ
  • lepší předávání informací o dětech mezi mateřskou a základní školou
  • plošné proškolení učitelů mateřinek i preventistů na základních školách v pedagogické diagnostice a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
  • větší podpora školských poradenských zařízení
  • zrušení známek od 1. do 3. třídy
  • zákaz opakování 1. třídy
  • postupný náběh všech změn v rozmezí tří až čtyř let
  • zpřesnění údajů vykazovaných školami
  • otevření debaty o zvýšení kvalifikace učitelů mateřských škol

V případě, že úřad zvolí druhou variantu, tedy že je odklad posuzovaný ředitelem školy, chce ministerstvo k dvanácti bodům přidat ještě tři další:

  • pravidla pro diagnostiku školní zralosti pro školská poradenská zařízení
  • při odkladu je v mateřské škole nutný plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán
  • iniciační forma zápisu do 1. ročníku

Kateřina Lánská, analytička EDUinu: Tři ze čtyř variant mají jedno společné – jde o plošné opatření. Jediná druhá varianta plošná není. To by mohlo přinést kýžený výsledek ve více rovinách. Plošná opatření se málokdy vyplatí, jsou drahá, nezacílená a nemohou reagovat na individuální potřeby. Pokud by se rozhodování přeneslo na ředitele základní školy, který by takové rozhodnutí činil ideálně na základě informací z mateřské školy a od rodičů, pomohlo by to i plánování a lepší informovanosti učitelů ve škole, kam dítě nastupuje. Druhá varianta ale může fungovat jen v případě, že systém bude opravdu propojený a mateřská škola, poradna a základní škola budou skutečně spolupracovat. Podle navržených doprovodných opatření se zdá, že právě k tomu se směřuje, což by bylo jedině dobře.

Názory k článku (1 názorů)
Takže průšvih Vítr z hor 30.4.2024 18:47




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.