tisk-hlavicka

Malí pasažéři - 2. díl

7.5.2004 Jitka Vrtalová, Cykloturistika 1/2004 2 názory

Výhody a nevýhody různých způsobů přepravy dětí na kole

Doprava starších dětí (4 roky a více)

Časem každé dítě dospěje do věku, kdy chce být právoplatným členem rodinných výprav. V sedačce ani vozíku už nevydrží a chce šlapat samo. Malé děti ale zpravidla samy neujedou více než 10 km, a pokud cestou křižujete rušnější silnici, máte starostí nad hlavu.

Jak tedy dítě chránit v hustém provozu a zároveň mu dát šanci, aby si vychutnalo vlastní nezávislost?

Řešení nabízí závěsné kolo. Je to vlastně jednokolový dětský přívěs, který se upevní za „dospělácké“ kolo pevnou spojkou. Dítě se aktivně účastní jízdy, šlape a přitom se učí pravidlům správného chování na silnici. Když se unaví, jednoduše přestane šlapat a vy ho bez problémů dovezete domů. Zároveň je dítě v bezpečí a vy se nemusíte bát, že vjede do křižovatky nebo náhle odbočí od krajnice.

Až donedávna si u nás závěsná kola vyráběli šikovní tatínci sami, dnes se objevují i v obchodech s cyklistickými potřebami. Jejich cena se pohybuje od 5 do 8 tisíc korun a průměr zadního kola bývá 20“ nebo 24“. Používat je lze pro děti cca od čtyř let až do věku třeba deseti let, to v případě, že potřebujete ujet delší vzdálenost a dítě již na kole samo jezdit umí, ale fyzicky by nestačilo. Na tandemu s přívěsným kolem může vyrazit dokonce celá rodina, pokud je čtyřčlenná, tak ještě s dětskou sedačkou na tandemovém rámu. To už se do pohybu dostane opravdu pořádná strojovna a vyžaduje tedy hodně zkušeného pilota.

Půlkola mohou být uchycena za sedlovku, ale také za speciální oka na nosiči. Vždy je nutné aby měl úchyt vertikální i horizontální kloub a velmi vhodné je aby jej bylo možné snadno odpojit od vodicího kola. Domácí kutilové se často potýkají s problémem rozpojitelnosti kola, se „světlostí“ tažné tyče, která může drhnout o bovdeny a zadní pneumatiku předního kola a také se „světlostí“ šlapacího středu. Dítě buď nedosáhne ze země a těžko nasedá nebo naopak zachytává o kořeny a nerovnosti. Kdo si tento unikátní způsob přepravy oblíbí, určitě neprohloupí, když starost o geometrii, vybavení a zpracování tohoto již poměrně složitého stroje svěří odborníkům. U nás jsou k dostání například půlkola z domácích dílen Štěrba, Tandemservis nebo od amerického Treku. Rozdíly jsou ve velikostech kol, v konstrukci rámu (dívčí/chlapecký) a ve vybavení (přehazovačka/jeden převod, přesmykač, brzda atp…).

Druhou možností jak převážet starší děti je teleskopická tyč, kterou připojíte běžné dětské kolo bez jakýchkoli úprav. Po připojení je přední kolo dětského bicyklu ve vzduchu a jede tedy pouze po zadním. Připojení je rychlé a není k němu potřeba žádné zvláštní nářadí. To znamená, že v hustém městském provozu můžete vzít dětské kolo do vleku jako přívěs a po vyjetí za město je zase odpojit. Cena je navíc nižší a není třeba kupovat speciální přívěs, ale pouze spojovací tyč. Jízda s takovým závěsem je o něco vratší než s půlkolem, paleta možného využití je ale širší. K vidění bývá také jakýsi kovový koš upevněný na zadní vidlici a ose zadního náboje, do něhož se přední kolo dětského kola zasadí. Je to velmi mobilní, operativní, avšak vhodné spíše k náhlým krátkým přesunům. Třeba při průjezdu frekventovanou čtvrtí nebo křižovatkou. Dítě pak v mžiku zase jede samo.

V omezené míře lze považovat za možnost přepravy dětí, spíše starších, tandem s dámskou konstrukcí zadního rámu. Tam by bylo možné upravit umístění řídítek a posed tak, aby se důstojně avšak bezpečně svezl i potomek.


Teleskopický tandem pro děti Azub Trail – Gator má dostatečnou nosnost – do 322 kg hmotnosti dítěte. Zajímavé a univerzální řešení. I tak lze spojit možnosti malého cyklisty s potřebami zdatného vodiče.

Jak nakupovat cyklosedačky?

Při nákupu cyklosedačky nebo vozíku dáváme v sázku nejenom obsah svojí peněženky, ale hlavně také bezpečnost svého dítěte. Proto tu platí snad ještě více „dvakrát měř a jednou řež“.

Pokud jde o přívěsné vozíky, jejich nabídka nabídka na trhu zatím není tak široká jako třeba v sousedním Německu a vozíky tak na své „objevení“ zatím čekají. Dávejte si ale pozor na podezřele levné výrobky, které nemusí mít potřebné atesty pro přepravu dětí (v EU platí především norma TÜV).

Cyklosedačky u nás již pevně zakotvily a prodejci nabízejí širokou škálu modelů. Na co bychom si měli dát pozor, abychom se vyhnuli nákupu nevhodné nebo dokonce nebezpečné sedačky?

Návod

Nespoléhejte se pouze na svoji šikovnost a ubezpečení prodejce! Návod obsahuje důležité technické údaje a v každém případě by měl být v češtině. Povinně musí poskytovat následující informace:

•typ sedačky

•typ jízdního kola, pro které je sedačka určena

•seznam dílů a výčet příslušenství

•postup při montáži

•bezpečné usazení dítěte

•pokyny pro bezpečný provoz a údržbu sedačky

Pokud výrobek neobsahuje návod, raději jej vyřaďte ze svého výběru, i kdyby se vám líbil sebevíc.

Ochrana nohou dítěte

Jak již bylo řečeno, při jízdě jsou nejvíce ohroženy nohy dítěte. Jednou z oblíbených her malých dětí je škrtání nohou o pohybující se pláště kola. Přitom stačí málo, aby se chodidla zapletla do drátů a neštěstí je hotovo. Ať již malý pasažér sedí na přední nebo zadní cyklosedačce, měly by jeho nohy vždy být upevněny ve stupačkách. Ty dnes patří k povinné výbavě každé dětské cyklosedačky.

Myslete také na to, že dítě časem povyroste, a proto by podpěry nohou měly být dostatečně dlouhé, v ideálním případě výškově nastavitelné. Jinak riskujete, že starší dítě bude jezdit s koleny pod bradou a všemožně se snažit, aby se z nepohodlné pozice nějak dostalo.

Ostré hrany

Na sedačce nesmí být žádné ostré hrany či trhliny, o které by se mohl zranit jezdec nebo dítě. Kovové části sedačky musí být chráněny proti korozi.

Rozměry sedaček

Velikost sedaček podléhá určitým pravidlům, které kvalitní výrobky musí splňovat. Předepsána je výška opěradla a bočnic, a to následujícím způsobem:

Přední cyklosedačky:

výška opěradla zad: 11 cm

výška bočnice: musí být větší než 30 % hloubky sedačky

Zadní cyklosedačky:

výška opěradla zad: min. 35 cm

výška bočnice: min. 10 cm

U tzv. samonosných sedaček (tedy takových, které jsou upevněny pouze na nosníku a nepřipevňují se k nosiči zavazadel) musí být trvale vyznačen bod těžiště hmotnosti. Těžiště může být maximálně 10 cm za osou zadního kola bicyklu. Jinak hrozí, že při stoupání do kopce se bude přední kolo neúnosně odlehčovat nebo dokonce zvedat.

Dítě

Před nákupem nezapomeňte vyzkoušet, zda sedačka vyhovuje také vašemu dítěti. I když většina výrobků je konstruována pro děti až do věku 5 – 6 let (u předních sedaček méně), některý z rozměrů nemusí „sedět“. Sedačka může být příliš úzká, opěrky pro nohy krátké, bezpečnostní popruhy mohou škrtit.

Při návštěvě v obchodě proto vyzkoušíme, jak snadno se dítě do sedačky usazuje, jak se ovládají bezpečnostní pásy a také řemínky k uchycení nohou. A vše vyzkoušíme samozřejmě s nasazenou přilbou. Jsou i sedačky, kam dítě s přilbou nikdy nenapasujete ani kdyby si bradičkou vytlačilo důlek do hrudní kosti. Mysleme také na to, že při ostrém provozu budeme na takové úkony sami a musíme proto vystačit jen s jednou rukou – druhou rukou budeme držet kolo.

A teď už můžeme jenom popřát hodně radosti na společných výletech.

Názory k článku (2 názorů)
Redakci? Honza + 2kluci 10.5.2004 10:35
Perfektní překlep k zasmání Jarunečka 7.3.2008 10:1




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.